Transportul pe cale
ferată este cea mai bună variantă de transport a încărcăturilor de masă
la distanțe mari. Mijloacele de
transport feroviar se adaptează fără
dificultăți la transportul mărfurilor cu
diferite gabarite, greutăți și alte caracteristici.
Principalele avantaje ale transporturilor feroviare:
Vagonul de marfă este considerat a fi campion în ceea ce
privește capacitatea de încărcare. Transportul feroviar permite realizarea
transportului de mărfuri agabaritice cu greutatea de până la 60 tone. Garnitura
unui tren transportă încărcături cu
greutatea de aproximativ 500 tone, pe când un autocamion poate asigura
transportul de mărfuri cu o greutate de
maximum 20 tone. Transportul cărbunelui, minereului, materialelor de
construcție, cimentului, produselor petroliere, a cerealelor, metalului – ține
exclusiv de prerogativa căilor ferate.
La transportarea încărcăturilor în vagoane de marfă
sigilate este asigurată integritatea și securitatea acestora. Datele statistice
a efracțiilor și a deteriorărilor produse în transportul feroviar sunt de căteva ori
mai mici comparativ cu cele din transportul auto.
Numărul de accidente produse în transportul feroviar este
mult mai mic decât cel din transportul auto.
Trenurile de marfă sunt adaptate pentru realizarea transportului unei largi varietăți de
mărfuri.
Unul dintre cele mai importante avantaje ale
transportului feroviar este eficiența
economică. Transportul de mărfuri pe calea ferată în majoritatea cazurilor este
mai ieftin decât cel realizat cu transportul auto.
Independența față de condițiile meteorologoce – este un avantaj absolut
indiscutabil al transportului feroviar, care permite garantarea livrării în
termen a mărfurilor.
Posibilitatea de a crea legături directe între
întreprinderile extractive mari și cele industriale pe liniile ferate de acces.
Tipurile de
mărfuri, susceptibile pentru a fi transportate pe calea ferată.
Traficul feroviar de mărfuri cuprinde practic orice tip
de încărcături. Să examinăm tipurile și specificul mărfurilor transportate.
Încărcături în vrac – marfă compusă dintr-un număr mare de bucăți, granule,
particule omogene. Se caracterizează prin friabilitate, care condiționează
cerințele de etanșeitate a vasului întru prevenirea risipirii încărcăturii. Cel
mai răspândit tip de aceste încărcături sunt cerealele, care se transportă în
vagoane specializate.
Încărcături de-a
valma – mărfurile care
nu au proprietăți de friabilitate și nu sunt omogene în compoziția fracțională.
Aceasta oferă posibilitatea transportului acestor mărfuri fără ambalaj, fără a
număra coletele sau bucățile în vagoane întregi. La încărcăturile de-a valma se
referă: lemnul, cărbunele, minereul, cărămida.
Încărcături lichide – mărfurile lichide, transportate în cisterne,
tanc-containere, vagoane de tip buncăr. Acestea diferă în funcție de
expresivitatea proprietăților de bază: vascozitatea, solidificarea la răcire,
inflamabilitatea, agresivitatea față de metal etc. Solidificarea atrage după
sine necesitatea de a încălzi unele tipuri de mărfuri lichide înainte de
turnare și scurgere.
Încărcături periculoase – substanțe și materiale, care pot dăuna mediului, provoca
explozii, incendii și deteriorarea mijloacelor de transport, a clădirilor și
construcțiilor, precum și moartea oamenilor și a animalelor. La încărcăturile
foarte periculoase este atribuit
combustibilul nuclear utilizat (CNU) de centralele atomice. Vagoanele
pentru transportul combustibilului nuclear utilizat se deosebesc prin
rezistență extremă, suportare a presiunii care poate apărea în cele mai grave
catastrofe feroviare.
Încărcături ușor inflamabile – vată de bumbac,cenușă, sulf, fân și altele – tot ce
arde ușor. Toate acestea necesită respectarea strictă a normelor securității
antiincendiare. Se interzice transportul acestui tip de mărfuri în vagoane și
containere fără etanșare. Cu o atenție
deosebită sunt pregătite vagoanele pentru realizarea transportului fibrei de
bumbac, a vatei de bumbac, îmbrăcămintei și a articolelor textile.
Încărcături supuse înghețului – mărfurile (minereu, cărbune, cocs, nisip, flux
calcaros etc.) bucățile separate ale cărora la temperaturi scăzute se
congelează lipindu-se între ele, de podeaua și pereții vagonului. Pentru a
preveni congelarea și a simplifica descărcarea la aceste mărfuri sunt adăugate
uneori substanțe, care absoarbă umezeala(spre exemplu, var nestins), precum și
substanțe, care în combinare cu apa formează soluții cu o temperatura de îngheț
scăzută (sare de bucătărie, clorură de calciu). Cărbunele înghețat prezintă o
problemă pentru centralele termice, la care descărcarea vagoanelor în perioada
de iarnă necesită consumuri mari de muncă.
Încărcături supragrele – mărfurile, greutatea cărora depășește mărimile, admise
de Condițiile Tehnice de încărcare și fixare a mărfurilor. Transportul
încărcăturilor supragrele se efectuează, în special, cu utilizarea
transportoarelor. Transportorul reprezintă un tip de material rulant cu o
capacitate de transport de până la 500 tone. Transportoarele fac parte din
parcul special al mijloacelor de transport.
Încărcături perisabile – mărfurile, care în procesul transportării trebuie să
fie protejate de influența temperaturilor înalte sau scăzute, a luminii și
necesită o deservire specială în parcurs (răcire, încălzire, ventilare).
Ambalajul utilizat pentru transportul acestor mărfuri (butoaie, bidoane, lăzi)
trebuie să fie curat, în stare tehnică bună și să asigure integritatea
mărfurilor. Pentru mărfurile,care necesită circulația permanentă a aerului,
ambalajul trebuie să conțină
interstiții, iar pentru produsele congelate –să fie compact. Fiecare colet cu
marfă trebuie să fie marcat.
Tipurile de vagoane, utilizate pentru transporturile
feroviare de mărfuri.
- acoperite
-
descoperite
-platformă
- specializat
-cisternă
-izotermice
În vagoane acoperite se transportă, de obicei, mărfurile
de uz gospodărec, mijloacele tehnice de uz casnic, mobila, cerealele,
îmbrăcămintea și alte mărfuri. Acestea le protejează de vătămări atmosferice și
mecanice. Vagoanele acoperite sunt dotate cu trape speciale sau cu uși
metalice, amplasate în partea inferioară. Aceste dispozitive permit
simplificarea procesului de încărcare și descărcare a mărfii.
Vagoanele acoperite se subîmpart în vagoane speciale
(destinate pentru transportul de animale, păsări, producție din hârtie,
autovehicule, etc.) și universale, utilizate pentru transportul de cereale și a
mărfurilor la bucată.
Vagoanele izoterme sunt considerate ca o varietate a
vagoanelor acoperite. Acestea sunt echipate astfel, încât să asigure condițiile
necesare pentru transportul de produse cu termenul de păstrare limitat: fructe,
carne, pește etc.
Vagoanele refrigerente se referă la categoria vagoanelor izoterme, sunt dotate cu
echipament frigorific și instalații electrice de forță, dectinate pentru răcire
sau încălzire. În plus, aceste vagoane sunt echipate cu dispozitive spec iale
pentru ventilarea aerului.
Pentru realizarea transportului de mărfuri pe cale ferată
sunt utilizate și vagoane-răcitoare (frigorifere) cu răcire cu gheață și sare.
Transportul autovehiculelor, echipamentelor, tehnicii
agricole, a mărfurilor în vrac și de-a valma se efectuează cu utilizarea
vagoanelor-platformă. Întrucât aceste tipuri de mărfuri nu necesită protecție
contra efectelor atmosferice, transportul lor se efectuează în vagoane de marfă
descoperite cu pereți, dar fără acoperiș.
Vagoanele fără acoperiș simplifică esențial lucrările de
încărcare-descărcare, deoarece fac posibilă utilizarea dispozitivelor de
basculare a vagoanelor.
Pentru transportul de mărfuri în vrac sunt utilizate
vagoane descoperite cu cutie complet metalică. În afară de acestea, se
utilizează vagoane de marfă autodescărcătoare. Cutia acestor vagoane are forma
unei pâlnii, în partea inferioară a căreia sunt amplasate trape (în limba engleză
– «hoppere»).
Transportul încărcăturilor agabaritice, al construcțiilor
metalice, echipamentelor speciale și al containerelor este realizat cu
utilizarea vagoanelor-platformă. Construcția platformei universale permite
transportul a circa 71 tone de marfă. Pe lângă acestea sunt utilizate
platforme-fiting cu opritoare speciale, predestinate pentru fixarea
containerelor de mare tonaj.
Transportor – vagon de marfă special, destinat pentru
transportul încărcăturilor de mare gabarit și celor supragrele.
Încărcăturile lichide sunt transportate în cisterne –
capacități cilindrice. La mărfurile lichide se referă acizii, produsele
petroliere, uleiurile, etc. Există o divizare în cisterne cu destinație
specială și generală. Spre exemplu, pentru transportarea laptelui se utilizează
vagoane-cisterne din oțel inoxidabil cu un strat termoizolant.