Succesele și planurile de viitor ale CFM, discutate într-o audioconferință cu feroviarii

Î.S. Calea Ferată din Moldova a depășit crizele financiare cu care s-a confruntat preț de câțiva ani, astfel încât, astăzi, compania se află în plin proces de dezvoltare. Asigurările vin din partea directorului general al CFM, Iurii Topala. Acesta a precizat întreprinderea a devenit mai flexibilă și mai atractivă pentru agenții economici. Declarațiile au fost făcute în cadrul unei audioconferințe cu angajații din filialele întreprinderii. Primul subiect discutat de administrație a vizat salariile feroviarilor.

Așa cum v-am promis, am reușit lichidăm acele cozi istorice pe care le-am purtat pe umerii noștri câțiva ani. Acest lucru ar fi fost imposibil, dacă n-am fi avut susținerea și suportul Fondatorilor. Agenția Proprietății Publice, condusă de dl director Vladimir Baldovici, ne-a venit în ajutor prin deschiderea spre colaborare. Ne-a permis fim mai flexibili cu agenții economici și ne-a oferit pârghii legale de a acționa în vederea majorării fluxului marfar. Nu în ultimul rând, Ministerul Economiei și Infrastructurii, condus de domnul ministru Chiril Gaburici, o instituție care dezvoltă politici în domeniul transporturilor și care și-a delegat reprezentanți în Consiliul de Administrare al CFM, ne-a sprijinit inclusiv prin depistarea mai multor soluții pentru optimizarea cheltuielilor, majorarea fluxului de transport, dar și înaintarea unor modificări ale legislației care ne-au permis acționăm cu mai puțină birocrație. După cum cunoașteți, transportul de călători nu produce venituri, însă, datorită implicării personale a domnului ministru și a echipei, datorită vizibilității pe care a conferit-o ministerul pentru transportul feroviar, pe timp de vară, trenul Chișinău Odesa a circulat zilnic, biletele fiind cumpărate în proporție de 100 procente, a spus Iurii Topala.

În ceea ce privește majorarea coeficientului salarial, managerul instituției a ținut infirme informațiile vehiculate în spațiul public, precum plata pentru stagiul de muncă ar fi fost lichidată.

Vreau infirm acele informații care circulau în rândurile angajaților noștri, conform cărora noi am fi anulat deja coeficientul pentru stagiu de muncă. Este o informație greșită, ba mai mult, vreau spun am dispus fie instituită o Comisie în acest sens, formată din reprezentanți ai administrației și ai sindicatelor de profil. Membrii acestei Comisii se întrunesc și dezbat mai multe modalități de majorare a salariilor, astfel încât acestea fie convenabile pentru toți salariații și, totodată, echitabile. Vreau asigur vom găsi asemenea modalități, mai ales avem indicații din partea domnului prim-ministru al Republicii Moldova Pavel Filip acționăm prompt în vederea acestor majorări. Inclusiv Domnia Sa ne-a cerut creăm condiții de muncă mai atractive pentru feroviari, a precizat directorul instituției.

De asemenea, directorul Căii Ferate din Moldova a declarat în anul 2018 volumul transportului intern de mărfuri a crescut.

Dumneavoastră probabil ați sesizat și singuri , un procent semnificativ din transportul intern de marfă, l-a constituit transportarea materialelor de construcție pentru reabilitarea drumurilor din țară. Agenții economici care au câștigat licitațiile pentru desfășurarea lucrărilor în cadrul proiectului guvernamental Drumuri bune 1 și 2 au optat pentru serviciile noastre, a Căii Ferate. Până acum au fost transportate materiale pentru construcția și repararea a 1600 de kilometri de drumuri. Am primit bani pentru aceste servicii, importanți pentru noi, mai ales în perioada toamnă târzie iarnă. Pentru anul curent, este planificată construirea altor 2600 de km. Astfel, sperăm și de data aceasta toate cele necesare fie transportate alături de noi, alături de CFM, a conchis Iurii Topala.

Administrația CFM consideră majorarea fluxului de marfă pe calea ferată se datoreză inclusiv apariției mai multor companii pe piața din Republica Moldova. Acest fapt, spune Iurii Topala, a permis întreprinderii devină mai competitivă.

Probabil, o parte dintre aceste majorări a fluxului de marfă se datorează și deschiderii pe piață a mai multor companii, a noilor agenți economici. Majoritatea dintre ei, cei care au nevoie de asemenea servicii, aleg să-și ducă bunurile împreună cu noi, deoarece CFM înseamnă și siguranță. Exporturile au crescut, la nivel de țară, cu 30 la sută, iar asta ne-a oferit nouă, celor de la Calea Ferată, posibilități de a ne stabiliza economic și de a restitui o parte din datoriile pe care le-am avut acumulate în anii precedenți, susține directorul CFM.

Managerul instituției feroviare a mai declarat în anul 2018 au fost reduse cheltuielile pentru întreținerea edificiilor, în baza micșorării tarifelor la gaze naturale și energie electrică. Iurii Topala a vorbit despre planurile de viitor ale companiei. Potrivit acestuia, pentru anul 2019 a fost planificată reabilitarea capitală a 600 de vagoane care anterior au zăcut în depourile din țară, precum și reparația curentă a altor o mie de vagoane. Toate acestea se datorează majorării numărului de solicitări de transport pe cale feroviară din partea agenților economici. În același timp, în curând, BERD va da startul licitației pentru reabilitarea infrastructurii feroviare pe un tronson cu o lungime de 233 de kilometri.

La finalul ședinței, șefii nodurilor feroviare din țară au remarcat succesele înregistrate de CFM și și-au exprimat convingerea întreprinderea își va continua calea spre dezvoltare, astfel încât schimbările fie favorabile atât pentru beneficiarii serviciilor de transport feroviar, cât și pentru angajați.